EiS na Facebook FanPage EiS na Twitter EiS na YouTube EiS na Google+ EiS News - kanał RSS EiS Forum News - kanał RSS

Ulubiony kiosk EiS
Prenumerata/e-wydania
Status użytkownika
 Nie jesteś zalogowanym/zarejestrowanym użytkownikiem serwisu EiS
       Zaloguj/zarejestruj się

 



EiS w marcu
EiS 03/2017

   Spis treści
   DVD + ONLINE


EiS PLUS 7
SPRZĘT DO STUDIA

Spis treści



EiS PLUS 6
TWORZENIE MUZYKI W KOMPUTERZE - Praktyczny Poradnik

Spis treści



Poradnik EiS
Poradnik EiS - ZACZNIJ WSZYSTKO OD NOWA!

Spis treści



EiS PLUS 5
BEATS & BASS

   Spis treści
   Na płycie DVD


EiS PLUS 4
EFEKTY W PRODUKCJI MUZYCZNEJ

   Spis treści
   Na płycie DVD




     "Nasz Typ" w testach


Aston Microphones Halo

Mało który produkt w branży pro-audio zrobił większą karierę w minionej dekadzie niż tzw. "przenośne kabiny wokalowe". Osoby współodpowiedzialne za powstanie pierwszego, najbardziej znanego ustroju tego typu, jakim jest sE Electronics Reflexion Filter, oferują teraz Halo.
Aston Microphones to firma założona przez Jamesa Younga, który przez ponad 10 lat współzarządzał brytyjsko-amerykańsko-chińską firmą sE Electronics, której okazałą fabrykę w Szanghaju miałem kiedyś okazję odwiedzić. Reflexion Filter dostępny jest teraz w wielu wersjach i odmianach, nie wspominając już o dziesiątkach produktów o podobnej funkcjonalności i przeznaczeniu, oferowanych przez inne firmy.

Aston Microphones Halo
Fenomen tego typu ustrojów polega na tym, że pozwalają one zredukować wpływ pomieszczenia na brzmienie nagranego głosu (a czasem też instrumentu), a co za tym idzie, poprawiają jakość samego ujęcia w miejscach, w których mogłoby ono brzmieć nieciekawie. Nie wszyscy do końca rozumieją ideę, na bazie której funkcjonują tego typu filtry. One w zasadzie nic nie zmieniają, jeśli chodzi o samo brzmienie, a jedynie sprawiają, że głos w mniejszym stopniu rozchodzi się w samym pomieszczeniu, a przez to zmniejsza się poziom sygnału odbitego docierającego do mikrofonu.
W zasadzie podobny efekt uzyskamy, stawiając mikrofon "tyłem" do ciężkiej, tłumiącej kotary, dzięki czemu część energii naszego głosu zostanie przez tę kotarę pochłonięta, a tym samym zmniejszy się jej ilość w pomieszczeniu i zwiększy odstęp poziomu sygnału odbitego od bezpośredniego. Skutkiem tego zakolorowanie dźwięku akustyką i pogłosem pomieszczenia będzie mniejsze.
Z powyższego płynie wniosek, że czym większą powierzchnię i czym większą chłonność będzie miał ustrój lub element akustyczny znajdujący się za mikrofonem, tym bardziej zbliżamy się do warunków panujących w środowisku, w którym ilość odbić dźwięku, mogących interferować z sygnałem bezpośrednim lub powodować efekt niechcianego pogłosu, jest znikoma – tak jak w klasycznych kabinach do nagrań lektorskich i wokalnych.
Mając na względzie te założenia, konstruktorzy z Aston Microphones stworzyli ustrój o kształcie muszli (o większej powierzchni niż typowe płaskie lub półokrągłe filtry), wykonany z materiału o dużej absorpcji energii dźwięku o częstotliwościach typowych dla głosu/wokalu.

Aston Microphones Halo
Konstrukcja
Zasadniczym elementem Halo jest ustrój akustyczny, który wykonano z zupełnie nowego materiału opartego na poliestrach – dokładnie takich, z jakich tworzy się włókna syntetyczne i butelki do napojów. Jest on biodegradowalny (w 70% wykonywany z butelek PET), bardzo lekki i charakteryzuje się dużą chłonnością w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. Materiał został opatentowany, a sama firma Aston zapowiada, że na jego bazie powstaną wkrótce innego typu ustroje akustyczne. Dodatkowo wewnętrzna część ekranu została tak uformowana, by wywołać rozproszenie wyższych częstotliwości już u samego źródła (ale po tym, jak dotrą do mikrofonu). Tym samym zmniejsza się ich obecność w pomieszczeniu, a sam ustrój zachowuje neutralność brzmieniową.
Innowacyjny kształt sprawia, że Halo oddziałuje tłumiąco na dźwięk nie tylko w płaszczyźnie poziomej, jak ustroje płaskie i półokrągłe, ale i pionowej, zmniejszając poziom dźwięków odbitych od sufitu i podłogi.
Bardzo ciekawie rozwiązano też kwestię mocowania mikrofonu i ustroju. Dzięki prostej, a jednocześnie bardzo stabilnej konstrukcji można całość sprawnie zamocować na statywie, ustalając jednocześnie wysokość mikrofonu i jego odległość od ustroju, która ma spory wpływ na końcowy rezultat. Trochę problemów może być z wyprowadzeniem kabla mikrofonowego, który trzeba będzie wygiąć tuż przed płaskownikiem montażowym, ale zastosowanie kątowego wtyku XLR powinno rozwiązać ten niewielki kłopot.

W praktyce
O skuteczności działania Halo możecie się przekonać, słuchając krótkiej prezentacji na DVD i online. Szczególnie jest to słyszalne w pomieszczeniu o dużym czasie pogłosu, który dzięki zastosowaniu Halo został w samym nagraniu zredukowany do akceptowalnego poziomu. W pomieszczeniach dobrze zaadaptowanych akustycznie Halo nie tylko nie psuje dźwięku, ale nadaje mu zwartość i kontrolowaną precyzję.
Czym głośniejszy dźwięk (np. śpiew lub dynamiczna melodeklamacja), tym skuteczność ustroju mniejsza, ponieważ udział sygnałów odbitych staje się wyższy. Tak samo dzieje się, gdy wykonawca oddala się od mikrofonu, choć i tak skuteczność działania Halo jest w tym zakresie większa niż wielu konkurencyjnych ustrojów.
Pewnym problemem może być natomiast fakt, że trudno jest umieścić w widocznym miejscu kartkę z tekstem, ponieważ muszelkowa struktura ustroju ogranicza też pole widzenia. Najwygodniej jest, gdy tekst znajduje się pod ustrojem, ale trzeba w tym zakresie poeksperymentować z ustawieniem statywu, mikrofonu i pulpitu na tekst.
W praktyce okazało się też, że Halo może zostać wykorzystany nie tylko do współpracy z mikrofonem. Gdy zamiast mikrofonu na statywie zamontowałem monitory Genelec 8010A oraz Eve SC205 (oba mają gniazda do statywów i otwory bass-reflex z tyłu), poprawiła się precyzja brzmieniowa, a dźwięk stał się bardziej zwarty i punktowy. Równie ciekawe efekty można osiągnąć, ustawiając Halo bezpośrednio za naszą głową, w polu odsłuchowym. Jego obecność redukuje poziom sygnałów odbitych, poprawiając jakość brzmienia.

Aston Microphones HaloPodsumowanie
Wiele wskazuje na to, że Aston Halo będzie dużym przebojem na rynku. Jest lekki, niewielki, łatwy w obsłudze i montażu, skuteczny, wielofunkcyjny oraz ciekawy wzorniczo. Wyróżnia się zatem wśród wielu innych urządzeń tego typu, a do tego bardzo atrakcyjnie się prezentuje i jest naprawdę solidnie wykonany. Pewnym problemem może być natomiast jego cena oscylująca w granicach 1.000 zł. Trzeba jednak pamiętać, że każde pieniądze wydane na poprawę akustyki i brzmienia nagrywanych śladów są najlepszą inwestycją, ponieważ podnoszą komfort i jakość naszej pracy w stopniu większym niż np. zakup nowego interfejsu, mikrofonów czy monitorów. Trudno też wskazać jakiegokolwiek konkurenta dla Halo – pomimo nasycenia rynku ustrojami akustycznymi tego typu żaden z nich nie oferuje oddziaływania w płaszczyźnie pionowej, takiej samej skuteczności przy zachowaniu niewielkich gabarytów i wagi, czy podobnej funkcjonalności w zakresie montażu. Stąd też, pomimo dość wysokiej ceny Halo, uznaliśmy, że zasługuje on na znak Nasz Typ.   


Zakres  zastosowań
- przydatny ustrój akustyczny do nagrań wokalu i głosu lektorskiego w warunkach nie do końca idealnej akustyki pomieszczenia
- może znaleźć zastosowanie jako swego rodzaju ekran dla monitorów oraz narzędzie do redukcji odbić w polu odsłuchowym



Nasze  spostrzeżenia
+ unikalna konstrukcja akustyczna
+ wyjątkowo łatwy montaż i regulacja
+ niewielkie gabaryty i waga
+ poprawia jakość dźwięku w pomieszczeniach o kłopotliwej akustyce
+ można go zastosować także we współpracy z monitorami
- konstrukcja ograniczająca pole widzenia
- płaskownik mocujący może przeszkadzać w wyprowadzeniu kabla z mikrofonu


Producent
Aston Microphones, www.astonmics.com

Materiał dźwiękochłonny: opatentowana struktura na bazie PET.
Mocowanie: elementy stalowe, regulowana wysokość mikrofonu i pozycja ustroju.
Wymiary: 540×420×250 mm.
Waga: 1,2 kg.
Cena: 1.100 zł


Tomasz Wróblewski


Pełny tekst artykułu zamieszczono w EiS 07/2016.


25-06-2016  

  Drukuj artykułDrukuj


PARTNERZY
Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia  Kancelaria Adwokacka - Damian Kosmala  Polskie Stowarzyszenie Realizatorów Dźwięku  LIVE SOUND & Installation  E-Muzyk.pl
PATRONATY
    Warsaw Electronic Festival     
AVT KORPORACJA
© by AVT Wydawnictwo 2016, All right reserved