EiS na Facebook FanPage EiS na Twitter EiS na YouTube EiS na Google+ EiS News - kanał RSS EiS Forum News - kanał RSS

Ulubiony kiosk EiS
Prenumerata/e-wydania
Status użytkownika
 Nie jesteś zalogowanym/zarejestrowanym użytkownikiem serwisu EiS
       Zaloguj/zarejestruj się

 



EiS w październiku
EiS 10/2017

   Spis treści
   DVD + ONLINE


Poradnik EiS
Poradnik EiS - ZACZNIJ WSZYSTKO OD NOWA!

Spis treści



EiS PLUS 5
BEATS & BASS

   Spis treści
   Na płycie DVD


EiS PLUS 6
TWORZENIE MUZYKI W KOMPUTERZE - Praktyczny Poradnik

Spis treści



EiS PLUS 7
SPRZĘT DO STUDIA

Spis treści





     "Nasz Typ" w testach


Synapse Audio The Legend

Syntezator wirtualny

Niemiecka firma Synapse Audio znana jest głównie z genialnego syntezatora Dune/Dune 2, ale starsi Czytelnicy mogą pamiętać jej program DAW o nazwie Orion czy takie instrumenty jak Hydra i EKS. Teraz natomiast pojawił się The Legend, a dzięki uprzejmości naszych przyjaciół z Synapse mogliśmy otrzymać go do testów zaraz po oficjalnej premierze.

Synapse Audio The LegendZarówno nazwa, jak i wygląd interfejsu dość jednoznacznie sugerują, że struktura instrumentu bazuje na tej, którą znamy z Minimooga. Każdy jego blok został zrealizowany z precyzją, którą twórcy określają jako do tej pory nieznaną w przypadku oprogramowania. Uwzględniono nawet takie czynniki jak nagrzewanie się podzespołów czy oddziaływanie napięcia zasilającego. Instrument jest wprawdzie polifoniczny, ale można grać maksymalnie czterema głosami naraz; poza tym oferuje tryby Mono i Unison.
Interfejs graficzny The Legend, w porównaniu np. do Arturia ­Minimoog V, jest zdecydowanie bardziej czytelny, a poza tym można go skalować w trzech rozmiarach: Small, Medium i Large. Funkcja sprzężenia (sygnału wyjściowego podawanego na wejście filtru jako piąte, niezależne od miksera źródło dźwięku), tu zrealizowana jest za pośrednictwem kontrolki Feedback. Z kolei regulator Drive wprowadza nasycenie sygnału z miksera przed blokiem filtracji, dzięki czemu można uzyskać całą gamę interesujących brzmień. Odłączenie sterowania klawiaturą odnosi się tylko do jednego oscylatora, a nie dwóch, ale wobec dostępnego trybu Poly-4 nie ma to większego znaczenia przy wytwarzaniu wielogłosów. Przydaje się natomiast wtedy, gdy oscylator ten wykorzystamy jako LFO, przełączając go do trybu Lo.
Rezonansowy filtr dolnoprzepustowy może pracować z nachyleniem 12 lub 24 dB/okt., a jego obwiednia, podobnie jak w przypadku obwiedni głośności, jest czteroelementowa (ADSR), co chyba jest lepszym rozwiązaniem niż oryginalnie stosowana w Minimoogu ADS. Do trybu Unison, czyli powielenia głosów dla uzyskania bardziej wypełnionego dźwięku, odnoszą się regulatory Detune i Spread – ten drugi poszerza stereofonię. Dodatkiem są też znakomicie brzmiące efekty pogłosu i echa, do których dostęp uzyskujemy na "tylnym panelu". Tam też znajdziemy regulację saturacji wirtualnego wzmacniacza (co jeszcze bardziej nasyca nasz dźwięk), zakresu i kształtu oddziaływania modulacji, dodatkowe manipulatory zmieniające charakterystykę pracy filtru, ustawienie priorytetu w trybie mono, możliwość wyboru wczesnej lub późniejszej wersji oryginalnego syntezatora (subtelne, ale bardzo ciekawe różnice), a także opcję selekcji częstotliwości napięcia sieciowego (50/60 Hz).

W praktyce
Synapse Audio The LegendSyntezator brzmi niesamowicie tłusto, głęboko i masywnie. Niuanse, takie jak np. symetria pracy filtru czy dryft temperaturowy oscylatorów, poza pogrubianiem dźwięku dają możliwości wyjścia z brzmieniem daleko poza "schemat" wirtualnego Minimooga. Oczywiście wszystkie te barwy, z których słynie ten syntezator, znajdziemy również i tu, ale są one jakby... bardziej oryginalne niż w oryginale. Przy takim samym ustawieniu kontrolek w Arturia Minimoog V i The Legend ten drugi, w mojej opinii, brzmi bardziej wiarygodnie, choć cały czas poruszamy się tu w sferze subtelności. Niesamowicie ważną cechą syntezatora Synapse jest przejrzystość jego interfejsu. Zachowuje on wprawdzie strukturę panelu Minimooga, ale jest ona bardziej czytelna niż w programach naśladujących historyczny syntezator 1:1.
Twórcy The Legend włożyli olbrzymią pracę w odwzorowanie zachowania się oryginalnych układów analogowych, aplikując wektorowy silnik syntezy z 8-krotnym nadpróbkowaniem. Dużo dobrego wnoszą też znakomicie brzmiące efekty pogłos i delay – dość skromne w zakresie dostępnych kontrolek, ale doskonale spełniające zadania, które im przydzielimy. Syntezator dostarczony jest wraz z zestawem ponad 400 presetów, podzielonych na odpowiednie kategorie, i niemal każdy z nich od razu nadaje się do użycia w naszych utworach, bez względu na ich stylistykę.
Dla osób, które szukają najwyższej klasy, łatwej w obsłudze i wiarygodnie brzmiącej emulacji Minimooga z funkcjami przydatnymi we współczesnej produkcji muzycznej, Synapse The Legend, z ceną 425 zł, jest w tym momencie zdecydowanie jedną z najlepszych opcji. Za swoją jakość, funkcjonalność, dodatkowe funkcje i fantastyczny dźwięk syntezator ten otrzymuje znak Nasz Typ.   

Nasze  spostrzeżenia
+ wzorcowa jakość dźwięku
+ niewielkie obciążenie procesora (wobec zaawansowania algorytmów)
+ duże możliwości customizacji dźwięku
+ przejrzysty interfejs użytkownika
+ doskonały zestaw presetów
+ świetnie brzmiące efekty
- brak pokładowej klawiatury wirtualnej, która często przydaje się przy tworzeniu brzmień

Zakres  zastosowań
- uniwersalny instrument wirtualny, dedykowany głównie do tworzenia mięsistych partii basowych, szerokich dźwięków podkładowych i barw solo
- nowoczesne wcielenie klasycznego instrumentu z zachowaniem wszystkich jego zalet i poszerzeniem możliwości kształtowania brzmienia o różnego typu elementy dodatkowe


Producent
Synapse Audio Software, www.synapse-audio.com

Format: VST, Audio Unit, Propellerhead Rack Extension; Mac/PC; 32/64 bity.
Wymagania: 4-rdzeniowy procesor 2 GHz, 4 GB pamięci RAM, host kompatybilny z Windows XP (i wyżej) lub OS X 10.6 (i wyżej).
Cena: 425 zł


Jarosław Stubiński


Pełny tekst artykułu zamieszczono w numerze EiS 11/2016.


27-10-2016  

  Drukuj artykułDrukuj


PARTNERZY
Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia  Kancelaria Adwokacka - Damian Kosmala  Polskie Stowarzyszenie Realizatorów Dźwięku  LIVE SOUND & Installation  E-Muzyk.pl
PATRONATY
    Warsaw Electronic Festival     
AVT KORPORACJA
© by AVT Wydawnictwo 2016, All right reserved

----- Account: pp.eis.compl -----