EiS na Facebook FanPage EiS na Twitter EiS na YouTube EiS na Google+ EiS News - kanał RSS EiS Forum News - kanał RSS

Ulubiony kiosk EiS
Prenumerata/e-wydania
Status użytkownika
 Nie jesteś zalogowanym/zarejestrowanym użytkownikiem serwisu EiS
       Zaloguj/zarejestruj się

 



EiS w listopadzie
EiS 11/2017

   Spis treści
   DVD + ONLINE


Poradnik EiS
Poradnik EiS - ZACZNIJ WSZYSTKO OD NOWA!

Spis treści



EiS PLUS 5
BEATS & BASS

   Spis treści
   Na płycie DVD


EiS PLUS 6
TWORZENIE MUZYKI W KOMPUTERZE - Praktyczny Poradnik

Spis treści



EiS PLUS 7
SPRZĘT DO STUDIA

Spis treści





     "Nasz Typ" w testach


PSPaudioware preQursor 2

Wtyczka korektora

Hi-endowy korektor to narzędzie, które powinno się znaleźć w zestawie każdego producenta muzycznego. Wprawdzie wiele wtyczek tego typu rości sobie pretensje do tego, by być takim właśnie procesorem najwyższej klasy, ale tak naprawdę na rynku nie ma ich zbyt dużo. Z pewnością należy do nich preQursor.


PSPaudioware preQursor 2

Po czym poznać wysokiej klasy korektor? Chyba tylko po tym, że... jest wysokiej klasy. Tak jak biorąc do ręki customową gitarę, siadając przed klawiaturą koncertowego fortepianu czy wchodząc do luksusowego auta, natychmiast czujemy, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, tak samo jest z korektorami. Oczywiście, nie sposób tego ocenić, nie mając wcześniej do czynienia z podobnymi rzeczami różnej jakości.
Dla mnie dobry korektor to taki, który podąża za moją koncepcją brzmieniową i realizuje ją tak, jak sobie to wyobrażam. Gdy, chcąc rozjaśnić dźwięk, muszę podbijać półkowo pasmo już od 8 kHz o co najmniej 3 dB, a do tego męczyć się potem z wyraźnie przesadzoną jaskrawością niektórych dźwięków, to wiem, że ten korektor się nie sprawdzi. Jeśli w miarę rozbudowywania miksu zaczynają się pojawiać problemy z kumulacją energii w zakresach 120 Hz, 200 Hz, 500 Hz oraz 3–4 kHz, to dobry korektor na sumie ruchem gałki o nie więcej niż 1–1,5 dB powinien tę kumulację skompensować. Gdy natomiast trzeba poprawić odczuwalność basu, to półkowa filtracja poniżej 60–80 Hz powinna wzmocnić ten fundament aranżacji i utwardzić go, a nie sprawić, że całość zacznie dudnić. Dobry korektor wreszcie powinien mieć wystarczający zapas dynamiki, by nie przesterował sygnału po włączeniu za kompresorem z dłuższym czasem ataku i krótkim powrotem. A zdarza się to nawet najdroższym narzędziom tego typu, które wybitnie nie lubią pracy z wysokimi poziomami.

Funkcjonalność
Nowy preQursor jest pierwszą wtyczką PSP opartą na technologii zaawansowanego modelowania zachowania przedwzmacniaczy i analogowych filtrów. Funkcję tę uruchamiamy przyciskiem Analog, a głębokość tej emulacji regulujemy kontrolką znajdującą się powyżej niego. Wtyczka może pracować w trybach stereo, Mid-Side oraz L-R. W tych dwóch ostatnich należy na danym kanale uruchomić dwie instancje preQursora. Jeśli wtedy chcemy, aby w obu regulacja głębokości emulacji działała współbieżnie, wtedy należy aktywować w nich tryb Group.
Korektor składa się z czterech filtrów pasmowych, bez opcji przełączania skrajnych w tryb półkowy. Częstotliwość pracy każdego filtru zmieniamy dedykowanym przełącznikiem, mającym pięć lub siedem pozycji. Poszczególne pasma filtrów nieznacznie na siebie nachodzą, obejmując razem cztery podstawowe zakresy: bas, niski środek, wysoki środek i górę. Dobroć filtrów jest stała i zmienia się progresywnie w zależności od wielkości podbicia/tłumienia. Przyciskiem Q można ją zwiększyć, jeśli chcemy się skupić na jakimś określonym wycinku pasma. Korektor ma też funkcje typowe dla przedwzmacniacza, jak odwracanie biegunowości oraz przestrajany filtr dolnozaporowy 20–250 Hz. W torze wyjściowym znajduje się regulator poziomu sygnału, wskaźnik osiągnięcia poziomu maksymalnego oraz przycisk aktywujący miękkie wygładzanie szczytów sygnału algorytmem SAT.

Podsumowanie
PSP preQursor spełnia wszystkie moje oczekiwania odnośnie najwyższej klasy korektora. Z uwagi na niewielkie obciążenie może funkcjonować na wielu torach sygnałowych i grupach, a możliwość włączenia we wszystkich instancjach tak samo działającej emulacji układów analogowych pozwala wykorzystać tę wtyczkę jako kompleksowy symulator klasycznych konsolet. W tym trybie sprawdza się znakomicie – miksowany materiał tryska energią i nabiera swoistej plastyczności, nawet bez zmian ustawień filtrów. Niewielkie ruchy korekcją dają natychmiastowy skutek brzmieniowy, a my mamy wrażenie całkowitego panowania nad miksem. Gdy uruchomimy wtyczki w trybach Mid-Side na kluczowych grupach, to nasze możliwości kształtowania dźwięku zwiększają się niebotycznie. Tym samym preQursor to nie tylko korektor, ale też świetne narzędzie do ożywiania miksów i wpływania na ich charakter. Brawo, Panowie – znakomita robota!   

Nasze spostrzeżenia
+ fantastyczny algorytm Analog
+ filtry brzmią jak marzenie
+ pełna kontrola poziomu wyjściowego
+ możliwość zastosowania w charakterze emulatora konsolet analogowych
+ emulacja działa niezależnie od korektora
+ ciekawe presety autorstwa Michaela Brauera
- przydałaby się możliwość grupowania funkcji bypass

Zakres zastosowań
- najwyższej klasy korektor z funkcją emulacji torów analogowych
- do pracy na pojedynczych śladach miksu, grupach i na sumie

Producent
PSPaudioware, www.pspaudioware.com

Kompatybilność: Windows 7‑10, Mac OS X od 10.8
Format: VST 2.4 32/64 bity, RTAS 32/64 bity, AAX, AU 32/64 bity
Zabezpieczenie: iLok License Manager
Cena: 69 USD


Tomasz Wróblewski


28-06-2017  

  Drukuj artykułDrukuj


PARTNERZY
Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia  Kancelaria Adwokacka - Damian Kosmala  Polskie Stowarzyszenie Realizatorów Dźwięku  LIVE SOUND & Installation  E-Muzyk.pl
PATRONATY
    Warsaw Electronic Festival     
AVT KORPORACJA
© by AVT Wydawnictwo 2016, All right reserved

----- Account: pp.eis.compl -----