EiS na Facebook FanPage EiS na Twitter EiS na YouTube EiS na Google+ EiS News - kanał RSS EiS Forum News - kanał RSS

Ulubiony kiosk EiS
Prenumerata/e-wydania
Status użytkownika
 Nie jesteś zalogowanym/zarejestrowanym użytkownikiem serwisu EiS
       Zaloguj/zarejestruj się

 



EiS w październiku
EiS 10/2017

   Spis treści
   DVD + ONLINE


Poradnik EiS
Poradnik EiS - ZACZNIJ WSZYSTKO OD NOWA!

Spis treści



EiS PLUS 5
BEATS & BASS

   Spis treści
   Na płycie DVD


EiS PLUS 6
TWORZENIE MUZYKI W KOMPUTERZE - Praktyczny Poradnik

Spis treści



EiS PLUS 7
SPRZĘT DO STUDIA

Spis treści





     "Nasz Typ" w testach


Brainworx bx_console G

Emulacja toru miksera


Co może wyjść z połączenia umiejętności jednych z najlepszych programistów pro-audio na świecie z brzmieniem jednej z najlepszych konsolet nagraniowych w historii przemysłu muzycznego? Przekonajmy się!

Brainworx bx_console GInterfejs najnowszej wtyczki niemieckiej firmy Brain­worx (sprzedającej swe produkty w ramach grupy Plugin Alliance) jest identyczny jak tor kanałowy w konsolecie SSL z serii G (lub, po przełączeniu w sekcji dynamiki, z serii E), jednak z uwagi na konieczność zachowania optymalnych rozmiarów manipulatorów podzielono go na trzy umieszczone poziomo części. W pierwszej znajdziemy blok filtrów dolno- i górnoprzepustowego oraz złożony z kompresora i ekspandera moduł dynamiki. Element środkowy to wszechstronny moduł korekcji, zaś prawą część zajmuje tor wyjściowy z tłumikiem i wskaźnikami.

TMT
Główną ideą twórców Brainworx bx_console G nie było jedynie stworzenie standardowej wtyczki, która, dodając subtelne zniekształcenia, koloryzuje sygnał z wykorzystaniem korekcji i dynamiki. To znacznie szerszy zamysł, obejmujący inteligentną emulację prawdziwej, 72-kanałowej konsolety SSL, opierający się na słusznym skądinąd założeniu, że w domenie analogowej nie da się stworzyć identycznie brzmiących torów kanałowych. Tolerancja zastosowanych w nich elementów, w urządzeniach profesjonalnych z lat 70. i 80., wahająca się w przedziale od 1 do 10%, sprawia, że w takim też zakresie może się zmieniać charakter soniczny poszczególnych torów wejściowych.
Gdy rzecz dzieje się w odniesieniu do pojedynczego kanału, to fakt ten nie ma większego znaczenia. Co innego, gdy przetwarzamy w ten sposób znacznie więcej sygnałów – pojawia się wówczas swoista trójwymiarowość dźwięku, którą w ekstremalnej formie możemy usłyszeć np. w przypadku efektu typu chorus. To jeden z najbardziej istotnych czynników odróżniających analogowe przetwarzanie od cyfrowego, gdzie nie ma miejsca na przypadek lub tolerancję, a wszystkie jednakowe sygnały przetwarzane przez jednakowe tory sygnałowe zawsze są identyczne.
Aby zrealizować koncepcję nadania analogowej przypadkowości do rozwiązań cyfrowych, firma Brainworx stworzyła technologię TMT, czyli Tolerance Modeling Technology. Pozwala ona na wprowadzenie emulacji tolerancji elementów elektronicznych w pojedynczych instancjach wtyczki, w tym wypadku bx_console G. Z tego też względu najlepszy efekt uzyskamy wtedy, gdy wtyczkę tę włączymy na każdym torze sygnałowym naszego miksu, a następnie strzałkami umieszczonymi nad wskaźnikiem poziomów wybierzemy w każdej z nich inny numer kanału, czyli aktywujemy emulację jakiegoś konkretnego toru wejściowego, stworzoną na bazie oryginalnej konsolety.
Zmienianie kanałów w każdej wtyczce, zwłaszcza przy bardziej rozbudowanych sesjach, może być czynnością dość uciążliwą, zatem zdecydowanie lepiej będzie skorzystać z opcji pozwalającej dokonać przypadkowej zmiany we wszystkich instancjach wtyczki w ramach tej samej sesji. Służy do tego przycisk Random Channel All (One dokonuje przypadkowej zmiany tylko dla bieżącej instancji).
Zapewne w Waszych głowach rodzi się pytanie, czy wprowadzenie takiego subtelnego zróżnicowania w przetwarzaniu na wielu różnych torach sygnałowych ma jakiś sens. Owszem, ma, ale o tym niżej.

SSL+
Poza wierną emulacją torów konsolet SSL 4000 z serii G lub E, także z uwzględnieniem dwóch różnych trybów korekcji, tzw. Orange i Pink, bx_console G oferuje szereg dodatków niezmiernie przydatnych we współczesnej produkcji muzycznej. Dzięki regulacji Mix mamy możliwość stosowania kompresji równoległej już w torze sygnałowym. Poszerzono funkcję regulacji czasu powrotu kompresora poprzez dodanie trymera Rel2, dającego większą kontrolę nad zjawiskiem pompowania przy dużym poziomie niskich tonów. Aby móc jeszcze lepiej zabezpieczyć się przed wpływem basów na brzmienie można skorzystać z dedykowanego filtru dolnozaporowego HPF w torze sterowania pracą kompresora, który działa w zakresie 20 Hz–20 kHz. Wszystkie częstotliwości poniżej aktualnie ustawionej będą przechodzić przez kompresor bez żadnego tłumienia.
Moduł ekspandera, który pracuje też jako bramka, ma w wersji bx_console G możliwość poszerzenia zakresu regulacji w dół; dodano też możliwość regulacji histerezy przy definiowaniu progu zadziałania bramki. Nową funkcją, która mnie szczególnie ucieszyła, jest Invert w torze bramki i ekspandera, co pozwala efektywnie realizować kluczowanie zewnętrznym sygnałem bez pomocy jakichkolwiek innych wtyczek. Z kolei zadaniem trymera THD jest wprowadzenie zniekształceń harmonicznych, których odstęp od sygnału czystego można ustawić na poziomie od –120 do –30 dB.

W praktyce
Mając taką wtyczkę jak bx_console G, można na etapie finalnego miksu praktycznie zrezygnować z innych narzędzi. Po umieszczeniu jej instancji na torach sygnałowych uzyskujemy dostęp do wszystkich potrzebnych nam narzędzi, w tym doskonałej kompresji i korekcji. Dodatkowo kluczowanie sygnałem wewnętrznym lub zewnętrznym umożliwi nam lepsze dopasowanie poszczególnych elementów, a funkcje TMT i THD zrobią swoje, jeśli chodzi o tzw. sklejenie miksu.
Najlepiej zrobimy, gdy zmapujemy poszczególne kontrolki wtyczki do sprzętowego kontrolera wyposażonego w odpowiednią liczbę gałek (optymalnie 24, ale przy standardowych ośmiu możemy skorzystać z funkcji trzech warstw po 8) i – przełączając się między kanałami – rozpoczniemy proces miksu. Warto wspomnieć, że bx_console G obsługuje protokół EUCON, który pozwala na mapowanie parametrów do kontrolerów Avid.
Wtyczka nie jest specjalnie wymagająca wobec CPU – po uruchomieniu 12 instancji bx_console G obciążenie standardowego Mac­Booka Pro nie przekracza 30%. To jednocześnie oznacza, że dodawanie kolejnych, bardziej procesożernych wtyczek może już zacząć komplikować sytuację, zatem scenariusz z użyciem Brainworx na etapie finalnego miksu wydaje się najbardziej optymalny.
Aktywowanie funkcji TMT poprzez zróżnicowanie poszczególnych kanałów natychmiast sprawia, że nasz miks znacząco się ożywia. Jest zdecydowanie bardziej przestrzennie i plastycznie, a całość wyraźnie się homogenizuje. Są niewielkie szanse na to, by po dokonaniu kilku miksów z użyciem bx_console G ktokolwiek zechciał wrócić do poprzedniego trybu pracy. Nagle zaczynamy sobie uświadamiać, że za cenę 220 USD (z podatkiem VAT) zbliżamy się do efektów, jakie można uzyskać tylko za pomocą analogowej konsolety SSL 4000 G, i to w wygodnym środowisku komputerowym. W przypadku osób intensywnie pracujących w zakresie miksowania produkcji muzycznych może to być jedna z najlepszych inwestycji. Z pełnym przekonaniem przyznajemy temu procesorowi znak Nasz Typ.   

Zakres zastosowań
 - wtyczka w trybie wieloinstancyjnym do zastosowania na etapie finalnego miksu materiału wielośladowego w systemach DAW

Nasze spostrzeżenia
+ brzmienie najlepszych konsolet SSL w zasięgu myszki i klawiatury
+ funkcja TMT robi Tę Różnicę
+ niezmiernie przydatne poszerzenie możliwości oryginalnego toru sygnałowego
+ możliwość zróżnicowania torów kanałowych jednym kliknięciem
+ opcja pracy w trybie Mid-Side
- brak


Producent
Brainworx, www.plugin-alliance.com
Format: AAX 32/64, AU 32/64, VST 32/64, VST3 32/64.
Inne: zabezpieczenie iLok; dostępna 14-dniowa wersja demo.
Cena: 179 USD (netto)


Artur Kraszewski


Pełny tekst artykułu zamieszczono w EiS 10/2017.


27-09-2017  

  Drukuj artykułDrukuj


PARTNERZY
Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia  Kancelaria Adwokacka - Damian Kosmala  Polskie Stowarzyszenie Realizatorów Dźwięku  LIVE SOUND & Installation  E-Muzyk.pl
PATRONATY
    Warsaw Electronic Festival     
AVT KORPORACJA
© by AVT Wydawnictwo 2016, All right reserved

----- Account: pp.eis.compl -----