Witam.
Czy zaiks gromadzi wszystkie tantiemy przed rejestracją utworów? Również te wynikające z wykonań publicznych?
Witam.
Czy zaiks gromadzi wszystkie tantiemy przed rejestracją utworów? Również te wynikające z wykonań publicznych?
...
Witam.
Czy zaiks gromadzi wszystkie tantiemy przed rejestracją utworów? Również te wynikające z wykonań publicznych?...
Tak wszystkie nawet przed rejestracją.
...i nie licz na to że dostaniesz kasę albo ze dostaniesz info ze jest dla ciebie kasa...
Co przez to rozumiesz? Info dostanę, jeśli tam zadzwonię i będą mieli w bazie, a pani grażynka będzie miała dobry dzień i sprawdzi. A jeśli tę kasę gromadzą, to część z niej po prowizji i podatkach dostanę. ?
...
...
Witam.
Czy zaiks gromadzi wszystkie tantiemy przed rejestracją utworów? Również te wynikające z wykonań publicznych?...
Tak wszystkie nawet przed rejestracją.
...
Nie wszystkie, ZAiKS pobiera tantiemy dla twórców niestowarzyszonych (NS) za transmisje i retransmisje radiowe i telewizyjne. Nie pobiera za prawa mechaniczne (płyty), ale po rejestracji utworów może zwrócić się do producentów o wyrównanie. Przepadają natomiast tantiemy z internetu i jeśli dobrze pamiętam koncerty.
Dzięki za odpowiedź. Ale chyba jeśli organizator koncertu zgłasza listę utworów, to nawet jeśli są one niezarejestrowane, to ZAIKS (który w końcu i tak pieniądze pobiera) chyba tej listy nie wyrzuca :) Oby :)
...
Poza tym - jaka jest idea nierejestrowania utworów, jeśli twórca jest stowarzyszony, szczególnie, że jest już rejestracja on-line?...
Primo: Ot choćby dlatego, że często niestowarzyszeni znajomi pytają mnie o to "jak to jest".
Secondo: Zarejestrowanie utworu współtworzonego, gdy jeden z autorów nie jest stowarzyszony, wymaga fortepianówki i procedury papierowej.
Tertio: Tworzę szaloną ilość utworów, z których większość jest wykonywana/odtwarzana w sposób realnie nie mogący przynieść tantiem. Rejestrować wszystko elektronicznie? Brzmi to szalenie :)
W elektronicznym serwisie twórców zaiks jest rejestr niezarejestrowanych utworów, z tytułu których należą się tantiemy. To jednak nie wyjaśnia, jakie tantiemy są "trzymane" przed rejestracją utworu. Dodatkowo ta lista jest uaktualniana z opóźnieniem.
Dzięki za odpowiedź. Ale chyba jeśli organizator koncertu zgłasza listę utworów, to nawet jeśli są one niezarejestrowane, to ZAIKS (który w końcu i tak pieniądze pobiera) chyba tej listy nie wyrzuca :) Oby :)
W elektronicznym serwisie twórców zaiks jest rejestr niezarejestrowanych utworów, z tytułu których należą się tantiemy. To jednak nie wyjaśnia, jakie tantiemy są "trzymane" przed rejestracją utworu. Dodatkowo ta lista jest uaktualniana z opóźnieniem....
Już wiem - jeśli chodzi o twórców stowarzyszonych, ZAiKS na pewno przetrzymuje na rezerwie tantiemy od nadawców radiowych, TV i dostawców internetowych (podejrzewam, że generalnie od podmiotów, którym udziela blanket license i którzy przesyłają dokumentację) Z koncertami sprawa może być taka jak z mechaną - zaiks trzyma dokumentację i może potem wstecznie pobrać pieniądze, ale nie trzyma ich z góry na rezerwie, bo np. zdaniem ZAiKS ich dokumentacja nie jest wystarczająco wiarygodna, żeby stowrzyć w systemie utwór na rezerwę. Najlepiej jednak zapytać pań ze stowarzyrzenia.
A co do opóźnień - taka natura OZZ. Radio i TV są wypłacane po prawie roku, Spotify został rozliczony z opóźnieniem 3-letnim - taka specyfika branży.
Poza tym - jaka jest idea nierejestrowania utworów, jeśli twórca jest stowarzyszony, szczególnie, że jest już rejestracja on-line?...
Primo: Ot choćby dlatego, że często niestowarzyszeni znajomi pytają mnie o to "jak to jest".
Secondo: Zarejestrowanie utworu współtworzonego, gdy jeden z autorów nie jest stowarzyszony, wymaga fortepianówki i procedury papierowej.
Nie będzie to użyteczne, ale powiem wprost - niech wyrobią sobie dostęp on-line. Nie muszą opłacać składek, wystarczy podpisać umowę powierzenia i zarejestrować jeden utwór w sposób tradycyjny. Wtedy ZAikS może wygenerować IPI/CAE i dostęp do portalu. Co może być przydatne: w przypadku utworów muzycznych elektroakustycznych i do oprawy dzieł audiowizualnych nie trzeba robić fortepianówek (rozumiem, że to jest najczęściej problemem) - można załączyć utwór na CD: http://www.zaiks.org.pl/150,130,utwory_z_kategorii_%22malych_praw%22
Tertio: Tworzę szaloną ilość utworów, z których większość jest wykonywana/odtwarzana w sposób realnie nie mogący przynieść tantiem. Rejestrować wszystko elektronicznie? Brzmi to szalenie :)
No to tylko pozazdrościć i... rejestrować. Nawet jeśli eksploatacja będzie niewielka a jest taka możliwość, to jak najbardziej (o ile utwór jest opublikowany rzecz jasna). Choćby dlatego, że potencjalnie zwiększa się możliwy dochód "bez dokumentacji" (blackbox).
Tak czy inaczej - zachęcam do zatelefonowania do ZAiKS, który udzieli Ci bardziej wyczerpujących i wiarygodnch wyjaśnień :)