EiS na Facebook FanPage EiS na Twitter EiS na YouTube EiS na Google+ EiS News - kanał RSS EiS Forum News - kanał RSS

Ulubiony kiosk EiS
Prenumerata/e-wydania
Status użytkownika
 Nie jesteś zalogowanym/zarejestrowanym użytkownikiem serwisu EiS
       Zaloguj/zarejestruj się

 



EiS w sierpniu
EiS 08/2017

   Spis treści
   DVD + ONLINE


EiS PLUS 7
SPRZĘT DO STUDIA

Spis treści



EiS PLUS 6
TWORZENIE MUZYKI W KOMPUTERZE - Praktyczny Poradnik

Spis treści



Poradnik EiS
Poradnik EiS - ZACZNIJ WSZYSTKO OD NOWA!

Spis treści



EiS PLUS 5
BEATS & BASS

   Spis treści
   Na płycie DVD


EiS PLUS 4
EFEKTY W PRODUKCJI MUZYCZNEJ

   Spis treści
   Na płycie DVD



Forum EiS


Fostex HP-A4 24bit DAC vs Fostex HP-A4BL DAC
    17.08.2017 | 22:04 | Odpowiedzi: 13
RME ADi-2 interface i konwerter
    17.08.2017 | 22:03 | Odpowiedzi: 2
Problem z monitorami studyjnymi/interfejsem
    13.08.2017 | 18:31 | Odpowiedzi: 8
IConnectAudio4+
    12.08.2017 | 12:08 | Odpowiedzi: 5
Porównanie Scarlett 2i4 do zintegrowanych DAC.
    10.08.2017 | 19:23 | Odpowiedzi: 10
Brak efektu w odsłuchu
    08.08.2017 | 23:42 | Odpowiedzi: 1
Yamaha HS8 - pytanie początkujacego
    08.08.2017 | 20:16 | Odpowiedzi: 20
Darmowe acapelle a zaiks
    06.08.2017 | 18:22 | Odpowiedzi: 3
Słuchawki w podróż
    05.08.2017 | 11:36 | Odpowiedzi: 8
Korg nanocontrol2 problem ze sterownikami win7
    05.08.2017 | 08:32 | Odpowiedzi: 6
Zgrywanie tracków, efekt końcowy
    03.08.2017 | 11:30 | Odpowiedzi: 8
Hardware Startup Financing
    03.08.2017 | 09:38 | Odpowiedzi: 0

Dział: Kupię KRK VXT6 lub V6, aktywne monitory studyjne. Łódź. E-mail: 111bos@wp.pl
Dział: Sprzęt studyjny Apollo Twin Solo (Thunderbolt) + pluginy UAD, stan idealny - 1999 zł. Warszawa. Tel. 534-119-722. E-mail: wyffyryfy@gmail.com
Dział: Inne Native Instruments Komplete 11, box, dysk, stan bdb. Dowód zakupu, tanio. Łódź. E-mail: 111bos@wp.pl

Uwaga! Zanim zaczniesz postować na naszym forum koniecznie zapoznaj się wcześniej z jego regulaminem.


 
 
Zakres dynamiki, częstotliwości próbkowania, wyjścia z karty



    Gesualdo  

  

 Wysłany: 03-04-2017; 12:33   

Witam,



ostatnio nawarstwiło mi się kilka wątpliwości, więc żeby nie zaśmiecać forum piszę ten jeden post. Dotyczą one sytuacji, kiedy chcemy grać jako DJ na imprezach. Uporządkuję pytania w punktach:




  1. Pytanie dotyczy różnicy wyjścia phone out oraz line out. Wiem, że ten temat był poruszany już, ale wypowiedzi były długie skomplikowane i niejednoznaczne.


Zakładając, że różnica jednak istnieje: wyobraźmy sobie, że nasz znajomy kupił kartę muzyczną posiadającą wyjście liniowe oraz słuchawkowe i upiera się, że będzie grać na imprezach (podpinać się do różnych wzmacniaczy, mikserów, etc.) z wyjścia phone out. Czy mógłby ktoś w prostych żołnierskich słowach – najlepiej w podpunktach – napisać czemu to jest zły pomysł i podać praktyczne powody? Pomińmy argument, że wyjście słuchawkowe jest niesymetryczne, a liniowe bywają symetryczne.



2. Pytanie dotyczy wyboru karty muzycznej. System 16-bitowego odtwarzania dźwięków oferuje 96 dB zakresu dynamiki (tak czytałem). Czy w takim razie jeśli chcemy grać muzykę na imprezach i odtwarzać pliki 16-bitowe, to nie ma sensu patrzeć na ten parametr techniczny interface’u audio? 104 dB, czy 107 dB – co za różnica, skoro i tak dźwięk nie wyjdzie ponad 96 dB dynamiki? Dobrze myślę?



3. Pytanie dotyczy parametrów odtwarzania (częstotliwość próbkowania oraz głębia bitowa). Czasami jak ustawienia systemu i programu komputerowego są inne (np. w programie 44,1 kHz a w systemie 48 kHz), to dźwięk jest niepoprawnie odtwarzany, ale często – np. w przypadku prostych odtwarzaczy muzyki – można odtworzyć plik 44,1 kHz przy ustawieniach systemowych karty dźwiękowej 48 kHz. Co się wtedy fizycznie dzieje? Czy ta częstotliwość jest jakoś przeliczana na szybko, czy po prostu karta dźwiękowa automatycznie się przełącza? Pytam, ponieważ zastanawiam się, czy warto dbać o tę zgodność ustawień hardware z właściwościami pliku muzycznego (bo np. w przeciwnym razie obciążamy procesor i program pracuje mniej stabilnie), czy to nie ma żadnego wpływu na stabilność?



Pozdrawiam serdecznie




    Aurora  

     

 Wysłany: 09-04-2017; 03:47   
Szczerze jak chcecie grać na imprezach to gracie, bez zbędnych szczegółów podpinasz gramofony, cd, mixer etc

Bo jak chcesz rozgrysc to od strony technicznej to najpierw proponuje książki. Poczytaj bynajmniej o podstawach.


Mixery mają wyjście liniowe i tyle, to gramofony mają wyjscie phono. Więc nie bardzo rozumiem co Ty chcesz do czego podłączać.

Pamiętaj, że phono dostarcza sygnał jaki generuje wkładka czyli rzędu kilku mV zaś wyjscie liniowe to np. 2.2V
Miksery klubowe mają wejście pod gramofon ale o wyjściu phono out to nie słyszałem.


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 09-04-2017; 11:19   

Mała literówka. Chodziło mi o wyjście „phones” a więc słuchawkowe.



Jeszcze raz od początku. Trzy pytania dotyczyły następujących kwestii:





1. Różnicy miedzy graniem na imprezach z wyjścia słuchawkowego vs. liniowego. Potrzeba mi, żeby ktoś to wyjaśnił w prostych, żołnierskich słowach, dlatego podałem przykład „znajomego, który się upiera…”. Prostych, ale też logicznych i z podporą fachowej wiedzy, a przy tym powołujących się na praktyczne powody, np. „Bo jak będziesz się wpinał do różnych wzmacniaczy/mikserów, to nigdy nie wiesz… ( i tutaj jakiś powód).” albo „Bo różnica impedancji (etc.)…”





2. Kwestii zasadności patrzenia na parametr „zakresu dynamiki” przy porównywaniu kart dźwiękowych, w przypadku, gdy chcę grać pliki 16–bitowe.





3. Kwestii tego, jak się komunikuje karta z systemem i programem komputerowym jeśli chodzi o częstotliwość i głębokość próbkowania.





Mam nadzieję, że teraz już wszystko jasne






    Pytajny  

     

 Wysłany: 09-04-2017; 18:39   
1. Jeśli nic nie brumi, nie szumi itd. oraz jeśli masz niezłe przetworniki słuchawkowe (a pewnie masz w porządku), to możesz grać z wyjścia słuchawkowego. Oczywiście pod warunkiem, że używasz kabla stereo. Zalecane są wtedy krótkie kable, żeby nie powstawały zakłócenia. No i słuchawkowe wyjście łatwiej przez przypadek odpiąć. W dodatku grając z komputera masz tylko stereo, co dla DJa może być za mało, bo nie ma wtedy na czym odsłuchać drugiego decka (o ile na żywo miksuje). Te wyjścia pewnie różnią się impedancją itp., ale raczej nie jest to super istotne

Po prostu sprzęty z line out są przystosowane do warunków scenicznych, szczególnie dla DJów. Jeśli ograniczamy granie do odtwarzania muzyki, to i z telefonu możesz puścić

2. To zupełnie nie ma znaczenia, nie zawracaj sobie tym głowy Jak masz sprzęt grający w 16 bitach, to będzie grał w 16 bitach

3. Sam chętnie dowiem się jak to działa. Ale w praktyce - nie ma to znaczenia, systemy jakoś sobie radzą. A jak nie radzą, to albo nie możemy w ogóle odtworzyć dźwięku, albo odtwarzana muzyka jest wyższa i szybsza lub niższa i wolniejsza. A to już wyraźnie słychać.


    OlimpRecordsStudio  

     

 Wysłany: 09-04-2017; 19:18   
Cześć,

naprawdę warto trochę poczytać:

ad.1:

Nie warto grać z wyjścia słuchawkowego, bo jak Kolega wyżej napisał, zabierasz sobie możliwość odsłuchu z innego źródła/ drugiego decka.
Warto grać z wyjścia liniowego, ale są dwie możliwości: wyjście niesymetryczne (tzw. czincz to sygnał + ekran/masa) i wyjście symetryczne (jack lub xlr to dwie żyły + ekran/masa). Niesymetryczny sygnał jest mniej odporny na zakłócenia, symetryczny może mieć wiele metrów.
Jak grasz na dużej scenie podłączą Cię do di-boxa albo po xlr-rze , jeżeli grasz na małej imprezce nie ma to większego znaczenia. Warto mieć dobrej jakości kabel i trochę wiedzy jak to wszystko podłączyć.

ad.2:
99.9% skończonych nagrań, które będziesz odtwarzał ma postać 16bit/44,1kHz i wątpię, żeby coś nie grało, chyba, że specjalnie przestawisz częstotliwość próbkowania na inną. Zmianę usłyszysz od razu, bo nagrania będą szybciej odtwarzane. Rozdzielczość bitowa (16,24 i większe) i częstotliwość próbkowania mają znaczenie głównie przy nagrywaniu, bo sprawiają, że sygnał jest odwzorowany dokładniej.

ad.3:
Przecież to nie istotne jak komputer komunikuje się z kartą dźwiękową. Dla Dj-a ważne jest, żeby system był w częstotliwości próbkowania 44,1kHz i żeby przetworniki D/A były dobrej (jak najlepszej jakości) Warto kupić dobry interfejs USB, który nie wywali się w połowie imprezy i w połowie piosenki. Polecam RME


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 10-04-2017; 17:58   



Dziękuję za odpowiedzi, choć mam wrażenie, że jeszcze nie do końca się rozumiemy:



Ad 1)



Kolega OlimpRecordsStudio napisał, że „nie warto grać ze słuchawkowego”  i podał powód, że zabieram sobie możliwość odsłuchu. Tylko że mnie chodzi tylko o samą różnicę wyjść. Przypuśćmy, że mam kartę zewnętrzną (a więc odsłuch mogę i tak zrobić z wyjścia laptopowego), a w niej wyjście na słuchawki (które podpinam kablem typu Y: mini jack stereo – dwa TS) lub wyjście liniowe RCA/TRS. Jest różnica którym podepnę do wzmacniacza/miksera, czy nie ma różnicy? I jak wspomniałem, pomińmy argument o symetryczności/niesymetryczności.



Ad2) 



Tutaj chodzi mi o coś innego. W specyfikacji kart muzycznych podaje się zakres dynamiki, który przeważnie jest powyżej 100 dB. Skoro odtwarzam plik 16-bitowy, to ma on zakres 96 dB. Moje pytanie dotyczy tego, czy w takim razie ten parametr jest w ogóle ważny przy wyborze sprzętu. Np. interface "A" ma 105 dB, a interface "B" 107 dB. Czy patrzenie na ten parametr ma sens, skoro odtwarzam pliki o zakresie dynamiki 96 dB?



Chciałbym wiedzieć, czy dobrze rozumuję, czy czegoś tu nie rozumiem. 



Ad3) 



Kolega OlimpRecordsStudio pisze, że nie ma znaczenia, jak komputer komunikuje się z kartą, a później pisze, że „ ważne jest, żeby system był w częstotliwości próbkowania 44,1kHz”. A ja właśnie pytam o to, czy musi być ustawiona ta częstotliwość w systemie, skoro gdy puszczam pliki – dajmy na to – w 48 kHz i nie zmieniam nic w ustawieniach systemowych (44,1 kHz), to gra mi normalnie. A więc jakoś się sam przestawia.



Moje pytanie dotyczyło, czy nie ma przy tym jakichś zbędnych obliczeń i lepiej dbać o jednakową wartość w systemie oraz programie odtwarzającym czy nie zwracać na to uwagi.






    Mu_  

     

 Wysłany: 15-04-2017; 22:02   
... 
Ad 1)
 
Kolega OlimpRecordsStudio napisał, że „nie warto grać ze słuchawkowego”  i podał powód, że zabieram sobie możliwość odsłuchu. Tylko że mnie chodzi tylko o samą różnicę wyjść. Przypuśćmy, że mam kartę zewnętrzną (a więc odsłuch mogę i tak zrobić z wyjścia laptopowego), a w niej wyjście na słuchawki (które podpinam kablem typu Y: mini jack stereo – dwa TS) lub wyjście liniowe RCA/TRS. Jest różnica którym podepnę do wzmacniacza/miksera, czy nie ma różnicy? I jak wspomniałem, pomińmy argument o symetryczności/niesymetryczności.
 
[...]

Jakim cudem chcesz robić odsłuch z wyjścia karty wewnętrznej jeżeli dźwięk idzie przez zewnętrzną?


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 15-04-2017; 23:48   

To jest dosyć proste. W ustawieniach programu do miksowania na żywo (typu Mixxx) ustawiam jako„main output” wyjścia 1-2 z karty zewnętrznej, a „phones” (lub „preview” lub „Deck 2”) ustawiam „Build-in Output 1-2”.


I już. Nie potrzeba mi do tego nawet czterokanałowej karty, wystarczy cokolwiek zewnętrznego z jednym wyjściem stereo. To zwalnia mi wyjście z karty zintegrowanej.



Tylko że to nie jest meritum sprawy. Moje trzy pytania dotyczyły całkiem innego tematu.








    Mu_  

     

 Wysłany: 21-04-2017; 20:18   
...To jest dosyć proste. W ustawieniach programu do miksowania na żywo (typu Mixxx) ustawiam jako„main output” wyjścia 1-2 z karty zewnętrznej, a „phones” (lub „preview” lub „Deck 2”) ustawiam „Build-in Output 1-2”.
I już. Nie potrzeba mi do tego nawet czterokanałowej karty, wystarczy cokolwiek zewnętrznego z jednym wyjściem stereo. To zwalnia mi wyjście z karty zintegrowanej.
 
Tylko że to nie jest meritum sprawy. Moje trzy pytania dotyczyły całkiem innego tematu.

...

Powodzenia z synchronizacją.


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 22-04-2017; 15:41   

A dziękuję. 



Zakładam, że skoro się wypowiadasz, to przeczytałeś uważnie cały wątek i wiesz o tym, że koledze Pytajny – który napisał pierwotnie o „odsłuchu” – chodziło o odsłuchiwanie drugiego Decka przy miksowaniu na żywo, – czyli bardziej funkcję „preview – a nie o to, co tradycyjnie rozumie się pod słowem „odsłuch”.



Mam wrażenie, że w tym wątku jest bardzo wiele wypowiedzi, które w ogóle nie odnoszą się do postawionych przeze mnie pytań.









    matiz  

     

 Wysłany: 22-04-2017; 16:36   

wyobraźmy sobie, że nasz znajomy kupił kartę muzyczną posiadającą wyjście liniowe oraz słuchawkowe i upiera się, że będzie grać na imprezach (podpinać się do różnych wzmacniaczy, mikserów, etc.) z wyjścia phone out. Czy mógłby ktoś w prostych żołnierskich słowach – najlepiej w podpunktach – napisać czemu to jest zły pomysł i podać praktyczne powody? Pomińmy argument, że wyjście słuchawkowe jest niesymetryczne, a liniowe bywają symetryczne.




Zależy, jaka "karta muzyczna". Np. Scarlett Solo ma na wyjściu słuchawkowym pod każdym względem lepsze parametry niż na liniowym:


https://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-solo


 

2. Pytanie dotyczy wyboru karty muzycznej. System 16-bitowego odtwarzania dźwięków oferuje 96 dB zakresu dynamiki (tak czytałem). Czy w takim razie jeśli chcemy grać muzykę na imprezach i odtwarzać pliki 16-bitowe, to nie ma sensu patrzeć na ten parametr techniczny interface’u audio? 104 dB, czy 107 dB – co za różnica, skoro i tak dźwięk nie wyjdzie ponad 96 dB dynamiki? Dobrze myślę? 



Szumy w przerwach będą na pewno niższe




3. Pytanie dotyczy parametrów odtwarzania (częstotliwość próbkowania oraz głębia bitowa). Czasami jak ustawienia systemu i programu komputerowego są inne (np. w programie 44,1 kHz a w systemie 48 kHz), to dźwięk jest niepoprawnie odtwarzany, ale często – np. w przypadku prostych odtwarzaczy muzyki – można odtworzyć plik 44,1 kHz przy ustawieniach systemowych karty dźwiękowej 48 kHz. Co się wtedy fizycznie dzieje? Czy ta częstotliwość jest jakoś przeliczana na szybko, czy po prostu karta dźwiękowa automatycznie się przełącza? Pytam, ponieważ zastanawiam się, czy warto dbać o tę zgodność ustawień hardware z właściwościami pliku muzycznego (bo np. w przeciwnym razie obciążamy procesor i program pracuje mniej stabilnie), czy to nie ma żadnego wpływu na stabilność?


Karta zmienia częstotliwość próbkowania "w locie", generalnie oznacza to gorszą jakość.



_________________
nagrywamy.com


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 22-04-2017; 17:53   

Dziękuję, to jest właśnie konkretna odpowiedź.



Czy mógłbym prosić o jeszcze kilka słów na ten temat?





Ad. 1. Jeśli dobrze zrozumiałem, to różnicy należy szukać w konkretnych specyfikacjach danej karty, natomiast (poza kwestią symetryzacji) nie ma żadnej różnicy między samymi standardami line-out i phones-out jako takimi, jeśli chcemy podpiąć się do line-in? Tak?





Ad. 2.



Mógłbym prosić o rozwinięcie? Chodzi o szum sprzętu w sytuacji, kiedy nie odtwarzamy dźwięku? Jeśli tak, to na czym to polega? Chodzi o to, że szum sprzętowy „zjada” część zakresu dynamicznego i lepiej żeby karta miała nieco ponad 96 dB właśnie na te szumy? Nie bardzo rozumiem. 





Ad 3. 



Jeśli dobrze zrozumiałem, to lepiej żeby w systemie były takie same ustawienia, co w programie, bo karta ustawiona w systemie na 48 kHz przyjmie sygnał 44,1 kHz (ustawiony w programie) i będzie musiała go „przeliczyć w locie”, bo wypuści 48 kHz. A proces „przeliczenia w locie” pogarsza jakość.



Dobrze zrozumiałem?





Z góry dziękuję za odpowiedź.   









    matiz  

     

 Wysłany: 23-04-2017; 11:58   

Jeśli dobrze zrozumiałem, to różnicy należy szukać w konkretnych specyfikacjach danej karty, natomiast (poza kwestią symetryzacji) nie ma żadnej różnicy między samymi standardami line-out i phones-out jako takimi, jeśli chcemy podpiąć się do line-in? Tak? 


Różnica jest i zasadniczo wyjście słuchawkowe jako wyposażone w dodatkowy stopień prądowy powinno mieć gorsze paramatery niż liniowe. W praktyce bez różnicy najczęściej.


Mógłbym prosić o rozwinięcie? Chodzi o szum sprzętu w sytuacji, kiedy nie odtwarzamy dźwięku? Jeśli tak, to na czym to polega? Chodzi o to, że szum sprzętowy „zjada” część zakresu dynamicznego i lepiej żeby karta miała nieco ponad 96 dB właśnie na te szumy? Nie bardzo rozumiem. 


Teoretyczna dynamika to 96dB, ale paktyczna jest dużo gorsza, zwłaszcza w laptopie. Można liczyć na jakieś 80dB w najlepszym przypadku, ale raczej mniej. Do tego musimy mieć headroom jakieś 10dB lub trochę mniej ze względu na miksowanie utworów dopalonych do zera. Przy graniu na nagłośnieniu zdolnym do wytworzenia powiedzmy 105dBA mamy "w ciszy" szumy na poziomie 35dBA, a to duuużo. Odtwarzacze CD mają na wyjściu bramkę. 



Jeśli dobrze zrozumiałem, to lepiej żeby w systemie były takie same ustawienia, co w programie, bo karta ustawiona w systemie na 48 kHz przyjmie sygnał 44,1 kHz (ustawiony w programie) i będzie musiała go „przeliczyć w locie”, bo wypuści 48 kHz. A proces „przeliczenia w locie” pogarsza jakość.


Powinny być takie same, ale i tak nie mamy pewności, co się dzieje w środku, przykładem może być soundblaster któryś, który wszystko konwertował do 48 bo tak.



_________________
nagrywamy.com


    Gesualdo  

  

 Wysłany: 23-04-2017; 12:47   

Dziękuję, pozdrawiam.



     
PARTNERZY
Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia  Kancelaria Adwokacka - Damian Kosmala  Polskie Stowarzyszenie Realizatorów Dźwięku  LIVE SOUND & Installation  E-Muzyk.pl
PATRONATY
    Warsaw Electronic Festival     
AVT KORPORACJA
© by AVT Wydawnictwo 2016, All right reserved