PSPaudioware StompDelay

Wtyczkowy procesor efektów



PSPaudioware StompDelayO tym, że PSPaudioware tworzy znakomite narzędzia dla specjalistów zajmujących się miksem i masteringiem, zdążyliśmy się już przekonać w minionych kilkunastu latach. W ofercie tej firmy znajdują się jednak także bardzo interesujące procesory efektów typu delay i reverb. Do tej grupy dołączyła niedawno wtyczka StompDelay.

Ogólnie rzecz biorąc StompDelay to wtyczka, która nadaje zupełnie inny wymiar wykorzystaniu efektów bazujących na powtórkach sygnału w tym kontekście, że jest czymś w rodzaju współczesnego wcielenia urządzeń wytwarzających echo w oparciu o taśmę analogową. W wielu typowo cyfrowych efektach tego typu zmiany opóźnienia i wszelkie manipulacje w domenie czasowej są przyczyną powstawania różnego typu artefaktów, mniej lub bardziej zakłócających normalną pracę. W tym wypadku wszystko dzieje się tak, jakbyśmy pracowali z czymś w rodzaju hiperfunkcjonalnego taśmowego delaya wzbogaconego o cały zestaw możliwości dostępnych w domenie cyfrowej.

Przy ustawieniu kontrolki LFO Depth na minimum procesor pracuje jak typowy delay, w którym dużą gałką Delay Time lub suwakiem znajdującym się na środku interfejsu możemy regulować czas powtórek. Dokonuje się tego w milisekundach, wartościach BPM lub w synchronizacji do tempa projektu, co ustalamy przełącznikiem DLY Sync, ewentualnie nabijając swoje tempo przyciskiem Tap. Kontrolką Feedback ustawiamy liczbę powtórek, łącznie z opcją aktywacji niekończącego się zapętlania przy poziomie powyżej 100. Regulator Image definiuje obraz przestrzenny dźwięku stereo, a Ping-Pong w ustawieniu innym niż środkowe aktywuje odtwarzanie kolejnych powtórek w kanałach lewym i prawym, wskazując też, w którym kanale i z jakim poziomem pojawi się pierwsze odbicie, w praktyce mając też wpływ na rytmikę powtórek.
Do sygnału efektowego możemy zaaplikować filtrację górno-i dolnoprzepustową, saturację i limiter, a funkcje te umożliwiają uzyskanie doskonałego, ciepłego dźwięku, przypominającego delay taśmowy. W sekcji Output definiujemy ustawienie dźwięku w panoramie oraz proporcje między sygnałem czystym a efektowym, mogą jednocześnie aktywować blokadę tych ustawień dla innych presetów wybranych z danego banku (ikona kłódki). W sekcji Input ustalamy poziom wejściowy (także z uwzględnieniem opcji mocnego nasycenia sygnału) oraz odnoszącą się do niego szerokość bazy stereo.
Stomp w nazwie wtyczki ma związek z trzema przyciskami w dolnej części interfejsu, które można przypisać do zewnętrznego kontrolera. Przycisk Feed aktywuje generowanie powtórek, a tryb jego pracy ustawiamy przełącznikiem obok – wyłączanie lub włączanie powtórek z chwilą wciśnięcia lub praca w trybie bistabilnym (włączenie jednym wciśnięciem, wyłączenie kolejnym). Przycisk ? uruchamia tryb loopera, w którym zapisany do bufora sygnał odtwarzany jest w pętli. Można wówczas wyłączyć odtwarzanie i eksperymentować z dźwiękiem np. zmieniając czasy opóźnienia, parametry brzmieniowe itp. To doskonała funkcja dla osób, które chcą pracować z tym efektem w czasie rzeczywistym. Tym bardziej, że kontrolką Glide możemy ustawiać coś w rodzaju glissando dla powtórek, co oznacza, że po dokonanej zmianie opóźnienia odległości między powtórkami będą się skracać lub wydłużać w sposób płynny.
W sekcji Ducker możemy aktywować rewersyjną bramkę działającą w odniesieniu do sygnału efektu, ustawiając próg jej zadziałania i głębokość wyciszenia, gdy poziom sygnału spadnie poniżej tego progu – wyjątkowo kreatywna i przydatna funkcja.
Przycisk Byps to ominięcie całego efektu.
Tym, co zdecydowanie wyróżnia StompDelay od innych efektów tego typu, jest bardzo ciekawie rozwiązana funkcja modulacji bazującej na LFO, z regulacją jej wpływu na pracę delaya za pomocą kontrolki LFO Depth. Częstotliwość (lub rytmikę) LFO ustawiamy dużą gałką w lewym górnym rogu, mogąc ją ustawić w BPM lub zsynchronizować do tempa projektu z całą gamą różnego typu podziałów rytmicznych. Do wyboru mamy 10 przebiegów – od typowych do przypadkowych – z opcją ich dodatkowej deformacji za pomocą filtru i kontrolki wypełnienia, o których działaniu można napisać cały artykuł. Najlepiej wypróbować ich wpływ na sygnał metodą eksperymentów...


W praktyce
StompDelay to wyjątkowo złożona strukturalnie wtyczka, choć od strony użytkownika bardzo przyjazna i łatwa w obsłudze. Można jej używać jako standardowego efektu delay o charakterze brzmieniowym taśmowego echa lub, a może przede wszystkim, jako wyjątkowo kreatywnego narzędzia do tworzenia partii rytmicznych, których zasadniczym elementem są dynamiczne zmiany w brzmieniu powtórek wynikające z oddziaływania LFO na parametry opóźnienia. Gdy włączymy w to aplikowanie płynnych zmian czasu powtórek, możemy uzyskać totalnie nieszablonowe struktury niemożliwe do wytworzenia innymi metodami.
Moją ulubioną funkcją tej wtyczki (co dzięki uprzejmości firmy PSPaudioware znalazło swoje, nomem omen, odbicie pod postacią kilku znajdujących się w niej presetów oznaczonych moimi inicjałami) jest praca z pojedynczymi dźwiękami (tzw. one shot), które po zrytmizowaniu i modulacji stają się podstawą do tworzenia ciekawych rytmicznie i brzmieniowo pasaży. Duże znaczenie ma tutaj fakt, że z dokonywanych w czasie rzeczywistym zmian opóźnienia uczyniono w StompDelay atut i wykorzystano towarzyszące temu efekty tak, jak w analogowych urządzeniach taśmowych – gdyby takowe w ogóle miały taką możliwość. I właśnie to uważam za największą zaletę tego procesora, wyróżniającą go spośród innych plug-inów tego rodzaju, bez wahania przyznając wtyczce znak Nasz Typ.

 

Producent
PSPaudioware, www.pspaudioware.com


Tomasz Wróblewski


Pełny tekst artykułu zamieszczono w numerze EiS 05/2016.





Artykuł pochodzi z serwisu internetowego miesięcznika Estrada i Studio Online
http://www.eis.com.pl/pl//article.php?sid=2710
Zamieszczono: 28-04-2016. Dział: "Nasz Typ" w testach